torsdag 18 september 2008

Angela Orsucci

Idag har jag och matte varit och träffat en tjej som heter Angela Orsucci. Hon har en Portugisisk Vattenhund som heter Isa som jag först trodde att jag bara skulle få leka med men matte och Angela hade tydligen andra planer. Efter att vi fått hälsa, leka lite och springa av oss gick vi nämnligen in till Angelas kontor.

Angela har en gåva och kan prata med oss hundar förstår ni och det var precis det vi gjorde. Hon pratade med mig och jag pratade med henne... matte fick sitta och läsa tidningar sålänge.

Vill du veta vad jag sa? Här är hela min och Angelas pratstund...

Samtal med Ozzy 1.5 år
Den 18 september 2008
Boxer

Vem är du?
Jag är en mycket humoristisk kille som älskar livet. Jag trivs med mitt liv som boxer och äskar allt som har med full fart att göra. Jag behöver massor med olika aktiviteter som gör att jag får springa mig trött varje dag. Helst flera gånger varje dag. Jag behöver också bli mer mentalt trött – spåra men det måste vara med fart. Jag är inte ännu fullvuxen mentalt och känslomässigt. Därför har jag mycket kort tålamod och orkar inte hålla fokus så länge. Korta stunder och sedan repetition är vad jag behöver, men mycket mera spring fritt och i full fart.

Jag har en duktig nos men den vill helst jobba fort och snabbt. Kroppen har så mycket energier i sig som behöver komma ut och när jag måste ligga och vänta många timmar så är energin explosiv i kroppen. Det blir mycket drag i halsen och det påverkar min kropp väldigt negativt.

Jag är också väldigt känslig för energierna som matte sänder ut. Mycket stress och osäkerhet och då blir jag ännu mera stressad och osäker. Behöver lugn energi och lugna rörelser eftersom jag svara så snabbt på snabb energi. Då går jag nästan i taket.

Hemma kan jag vara lugn och harmonisk till att något händer. Då är det som en explosion i kroppen på mig. Mycket jobbigt och enerverande! Det gör att matte blir arg och vi har svårt att förstå varandra. Jag vill fram och se vad som händer och vill springa, leka och busa. Snabbt fram och snabbt iväg för att se vad som händer och vad som finns som är kul.

Jag behöver mera stöd och trygghet i att jag kan få slappna av och vila. Att ansvaret ligger på mig för Nellie orkar och kan inte längre. Hon har varit en mycket trygg och stabil tik helt olikt mig. Lugnare men också med ett helt annat temperament. Jag har mycket större behov av att rasa av mig energin innan jag kan ta till mig träning. Jag behöver verkligen tränas och tränas på att släppa kontrollen och på att slappna av. Det är viktigt.

Energin i kroppen gör att min stressnivå blir väldigt hög. Det gör också att min matsmältning inte fungerar som den ska. Jag får lätt gaser i magen men också ont i magen. Huggande smärtor. Då blir jag också väldigt stressad.

Jag blir också väldigt lätt uttråkad. Behöver olika övningar som får min hjärna att tänka och fundera. Det är tröttande! Leta upp godis är väldigt roligt men det ska gömmas svårare. Sedan tycker jag att det är kul med dragkamper. Mycket roligt.
[Visar bild på en ljus pojke som ramlar bakåt när de drar].

Jag älskar barnen men kan vara lite väl burdus ibland. Jag är ju så ivrig och vill hälsa och lukta igenom dem. Speciellt när vi inte har setts på många timmar. Springa efter bollen är också jättekul. Den stora bollen är tuffast!

Sedan tycker jag om när vi gör tricks. Många olika tricks och framför allt tricks med rörelse. Kurser med många hundar är stressigt för mig. Jag vill ju leka och busa. Har svårt för koncentrationen då och jag förstår inte varför vi måste vara så tråkiga. Massor med roliga hundar att leka med!!

Jag behöver äta lite mera varierat – får smaka på vanlig mat men vill äta mera av den maten. Blir också väldigt snabbt hungrig när jag har lekt och då vi har varit ute. Det vore bra med mat oftare för mig. Nellie har inte samma problem. Hon är bara gammal och väldigt stel. Ont har hon också och hon mår inte så bra faktiskt.

Jag är lite väl jobbig för henne men jag kan inte låta bli att retas men jag tycker mycket om henne ändå. Hon har varit min trygghet då jag var liten, men jag tog snabbt över hemma.
Det är jag som har kollen på allt och det är min uppgift! Det är inte lite att hålla reda på speciellt som det kommer och går människor hela tiden. Speciellt många små människor (kompisar till barnen).

Jag vill gärna att vi springer en lång runda fritt i skogen varje dag. Så att jag får känna att kroppen är riktigt trött. Sedan vill jag också jobba med huvudet – leta upp saker, godis och svåra övningar. Kort och sedan upprepningar. Behöver bli starkare med nosen och träna upp den bättre.

Jag klarar av lydnad när jag är i en lugn fas. När det är rörelser runtomkring mig och andra hundar så har jag svårt att fokusera. Det går väldigt bra hemma och träna i lugn och ro.

Rickard?
Det är tråkigt att han inte vill leka mera med mig längre. Det var roligare då jag var en liten valp men nu är det mera bara jobbigt. Han tycker att jag ska uppföra mig bättre och jag gör faktiskt det när vi är ute. Han är mera rak i sin kommunikation och lugnare men han har en kort stubin också. Talar bestämd om när han blir sur och arg på mig, men han kan släppa den ilskan och inte gå runt så länge med den.
Annars så tycker han om mig men hans hjärta är starkare för Nellie. Hon uppför sig ju bättre även fastän hon var livlig som ung.

Jag vill gärna springa och busa mera med barnen. Gå i koppel och bara rasta är inget som är kul. Springa på den stora gröna planen är härligare och jaga bollar är ”skitkul”.
Vi hamnar i en mycket dålig energi när vi är ute och går eftersom jag är duktig och sköter mitt jobb medans de andra blir arga och sura där bak. Vi har svårt att förstå varandra. Jag måste hela tiden hålla koll på vad som händer i omgivningarna.

Min stressande energi bara späds på mer och mer och får aldrig riktigt komma ut ordentligt. Jag behöver mera rasa av mig energin men också träna på att vänta, lyssna och på att ha tålamod. Det är viktigt för mig.

Sedan kan jag alla våra vägar och det blir också väldigt trist. Inget som överaskar mig eller nya dofter att spana in. Våra vanliga rastningsrundor är mycket trista – inget kul alls.
Kul det är när jag är lös och blir jagad eller får jaga. Boll, dragkamp, spår, leta godis och leksaker, öppna saker, ”kurragömmma” (visar hur barnen springer iväg och gömmer sig eller att de bara delar upp sig så att han måste springa efter dem).

Jag tycker om att sitta högt och titta ut. Vill gärna också sitta högt för att se vem som kommer och vad som händer. Saknar min gamla plats. Den var så skön.

Tråkigt när barnen inte vill leka med mig. De sitter hellre framför burken och har kul där istället. Jag vill att de busar och leker mera när jag vill leka. De har inte samma intresse av mig nu när jag är större. Det sårar mig.

Michaela ville träna med mig och hon har haft planer men de har inte genomförts. Jag vill gärna träna och lära mig massor med saker men jag måste vara trött i kroppen.
Det är såå viktigt!
.

Inga kommentarer: