måndag 9 juni 2008

2:a träffen med Johan

Idag kom Johan hit igen. Jag har världens respekt för honom... och så tycker jag himla mycket om honom!
.
Vi började med att prata lite, eller matte och han pratade medan jag fick visa hur duktigt jag lyder och hur lyhörd jag är när matte givit mig ett tillfälligt förbud. Jag skötte mig superbra och backade direkt när matte kom störtande mot mig och sa "nej" när jag ville gå ut till Johan. Han satt ju där på golvet och bjöd in till lek! Men se jag fick inte gå ut!
.
Johan tyckte matte får bra respons från mig inne så då gick vi ut... det gick bra men matte måste träna på att följa genom, att inte sluta för tidigt med att gå snabbt emot mig. Hon måste också träna på att vid minsta lilla tecken på att jag förstått så ska jag få lite ömkan och beröm. Det där är nåt hon får träna på... det är alltså inte mig det bara är fel på! HA!
.
Vi träffade en grannhund också... (jag kommer inte ihåg vad han heter) men honom brukar jag skälla som attan på men det gjorde jag inte idag. Där gick vi i all skönans ro, jag helt utan halsband eller koppel, så Johan fick ta av sitt skärp *hihi* för att ha nåt att hålla mig i utifall att. Men mötet med hunden gick bra och Johan frågade om vi fick träna lite med dem och det fick vi! Det gick så klart bäst när jag gick med Johan men ganska ok med matte också.
.
Jag var lika slut efter Johans besök idag som förra gången och somna direkt! Lite senare på kvällen gick matte och jag ut och då tränade hon minsann på att tima sina kommandon. Ibland gick det bra och ibland lite sämre. Jag hoppas hon får kläm på det där så jag lär mig...
.
Nu ska vi träna i 4 veckor tills Johan kommer hit igen och då ska vi träna på:
.
1. Tillfälliga förbud inne
Samma som förra läxan... Jag får inte gå ut/ifrån det ställe matte bestämt. Vi la till att jag skulle vara passiv om vi får besök också... och inte gå fram och hälsa förrän jag fått ett varsågod. (Jag tycker att jag är ganska bra på det men måste tydligen bli bättre) *hrmf*
.
2. Inkallning!
Om matte ropar "Ozzy kom" och jag inte kommer direkt ska hon komma farande i 190 och, väldigt viktigt, gå igenom, fullfölja för att få en respons från mig. Så fort jag visar att jag förstår ska hon ömka lite, berömma och backa och då är meningen att jag ska följa efter.
.
3. Ingen-anledning-överreagera!
Av ingen anledning alls ska matte förstärka sitt "nej" genom att när jag minst anar det (och då får jag inte nosa och snosa), kanske när jag är på väg att vilja gå till ett ställe och nosa. DÅ ska hon göra som vid inkallningen, rusa mot mig, säga "nej" och vid respons berömma, ömka lite och backa.
.
Så... nu när jag tänker efter är nog 4 veckor bra för oss.... vi behöver båda två träna på detta för att kunna visa Johan hur duktiga vi är nästa gång vi träffas!

Inga kommentarer: