måndag 6 april 2009

Hundmassage Introduktionskurs!

Nu har matte gått en introduktionskurs i hundmassage hos Axelsons. Jag har då fått följa med och vara en så kallad "försökskanin". Det har väl varit ganska ok och ganska skönt faktiskt, trots att det stundtals blev lite tråkigt att bara ligga still.
.
Det var 6 andra hundar där också och ni som känner mig vet att jag inte har det bästa sättet mot andra hundar... Jag hade jättesvårt att att koppla av med alla dessa hundar i närheten så lite skällande blev det tyvärr och ett och annat försök att ta sig fram gjordes men utan lycka. "Tur att kroken i väggen höll" !! Jag blev dock lugnare och lugnare och sista dagen skällde jag inte en enda gång, jag gick in lugnt med matte och la mig på mitt täcke, struntade i alla andra hundar och bara kopplade av... De ni! :D
.
Om kursen:
Första dagen fick vi lära oss muskler som Longissimus Dorsi, Gluteus, Triceps Brachii, Deltoideus, Brachiocephalicus och Sternocephalicus. Förutom att lära sig namnen och kunna uttala dem (vilket inte är det lättaste) har vi lärt oss vart på kroppen de sitter, vad det är för sorts muskel och vad den har för funktion.
.
Sen kom fler muskler för varje dag. Biceps Femoris, Splenius, Rectus Abdominis, Tensor Fasciae Latae ch sen kom det praktiska, på mig. Jag skötte mig mycket bättre och var mycket mer avslappnad än vad jag var första dagen så även matte kände sig mycket mer avslappnad.
.
Sista dagen lärde vi oss resten av musklerna. Superkonstiga namn som Obliquus Externus Abdominis, Semimembranosus, Semitendinosus, Masseter, Latissimus Dorsi. Även ansiktet har muskler och på mig kan man tydligt se muskeln som heter Masseter vilket är min tuggmuskel. På en boxer är den stor och det är den som gör att jag har så goa kinder :P
.
Att massera betyder så mycket för hunden. Förutom att massage hjälper till så att blod- och lymfcirkulationen ökar, blodtrycket sänks, utsöndringsorganet påverkas, muskler och leder blir elastiska, pälsen blir glansigare och friskare så är det även lugnande, stressbefriande, förebyggande. Effleurage, Cirklar, Petrissage, Friktioner, Pressur och Vibration är de olika massagegreppen.
.
Kursen har varit kanonbra, intressant, inspirerande och mycket tack vare Jessica som höll i den. Det är faktiskt inte utan att till och med jag längtar till nästa kurs, i mitten av maj! Då ska vi lära oss mer om bland annat stretching, stresspunktsbehandling, hundens ytliga muskler, skelett och ledlära, muskelfysiologi, hur man bygger upp hundens muskulatur. :)

1 kommentar:

Unknown sa...

Hej hej!

Vad gör ni nu för tiden? Förutom att gå på massagekurs? Det verkar ju toppen att ha en matte som kan sånt där. Det verkar mysigt. Undrar om man kan få matte att massera en lite när man ändå ligger och myser i soffan? Fast då kanske hon får någon galen idé om att jag ska göra något för henne också. Typ lyda! Det tänker jag ju inte göra så det kanske är bäst att vara tyst om det här så länge...

Ha det bra brorsan! Hoppas vi ses snart!

Kraaam!