måndag 28 april 2008

Klicker + träning = hopp om bättring

Idag har matte infört en pryl till i träningen. Den s.k "klickern"
Målet är att jag när jag hör klicket ska förstå att jag gjort rätt och vilja göra det igen för då.... då kommer goooodis eller buuuuus! :D Jag kan faktiskt tänka mig att testa. (man får ju candy) *tihi*
.
Efter att jag gjort ett utkast mot en hund idag (där jag höll på att dra omkull matte) är det ett faktum! Flera gånger varje dag kommer matte och jag ut och gå korta träningsrundor i förhoppning att möta lite folk. Vi ska tydligen börja med människomöten och när det fungerar felfritt ska svårigheten ökas till hundmöten! Idag har vi redan varit ute 2 gånger och fler lär det bli! "Nu kommer du inte undan längre med sånna häringa fasoner" sa matte sist... Jag tror faktiskt hon menar allvar!!
.
Vi har också tränat mycket kontaktövningar. Många av de övningar vi lärde oss hos Johan på Fria Hundar! ... Det kommer vi också göra flera gånger/dag för att min kontakt med matte ska bli bättre.
.
Så... en ny uppdatering kommer på hur jag sköter mig! Vi tar det dock väldigt lugnt, inget springande utan bara små korta (men mentalt intensiva) promenader som kräver full mental närvaro av mig!

Inga kommentarer: