lördag 17 juli 2010

Kvällsträning

Eftersom det är olidligt varmt på dagarna så orkar varken jag eller Ozzy träna nåt... det gör vi på kvällen istället. Då är det svalare och skönare!

Ikväll åkte vi till hundklubben klockan 22 och tränade på appell lydnaden lite... En del flyter på bra men det finns massor kvar att träna på.

Linförigheten: Bra start och hänger med uppmärksammat ett tag... även på tempoväxlingarna. Problemet här är att han inte sätter sig rakt. Detta blir att träna mer på! Lika så att hålla han intresserad så han inte sackar efter.... vilket händer!

Framförgående: På gång... tränar med godis på tallrik och det börjar falla på plats. Får väl se hur det funkar när godiset på tallriken tas bort :)

Läggande under gång: Tränar fortfarande på snabb platsläggning med mig backandes... går bra!

Inkallning: Svårt att få honom att komma direkt efter mitt kommando... han funderar lite innan han kommer farande. Ingången blir inte alltid helt perfekt... lite snett hit och dit så det blir att träna mera för att få det att sitta!

Hopp över hinder: Går bra, önskar bara att han kommer direkt när jag ropat "hopp". Han funderar även lite här... *hmmm*

Apportering: Vårt dilemma! Just nu tränar jag bara på att han sitter rätt och jag kastar ut ett föremål och säger "apport". Springer han och tar den då blir det massa beröm och bus! Vet inte riktigt hur jag ska få han att hålla kvar den i munnen, komma in och sätta sig hos mig och inte släppa förrän jag säger släpp... ojoj. Här blir mycket jobb!

Platsliggning: Funkar bra! Han ligger still, inga problem där men jag har ännu inte vågat träna med hundar liggandes jämte... vi är inte där än! Vågar inte riskera att han reser sig och springer fram till den andra hunden. Ska träna på lite störning med hundar i rörelse runtom först tänkte jag... med honom i lina för att vara på den säkra sidan :)

Ja det är lite vad vi gjorde ikväll... efter träning blev det bus och lek en stund och en hel del massa fritt spring. Det är skönt att röra på sig efter en låååång varm dag! Nu ligger han och snarkar i min säng, jag sitter i soffan... skönt!

I morgon ska jag se om jag kan få med mig en fotograf som kan ta lite bilder... det är alltid roligare att visa lite hur det ser ut när vi tränar.

Kramkram!

2 kommentarer:

Helena, Puma och Tisla sa...

Apporteringen hade jag baklänges kedjat... börja med det svåraste, dvs sitta still med apport, eller överhuvudtaget ens gripa apport vid dig.

Typ hålla fram apport, klicka kontakt med den. Nästa steg är klicka ansats till omtag runt den. Nästa är att han tar den från din hand (här måste du bara tajma så klicket kommer när han precis tar den, han ska tänka att han vill ha den inte tänker släppa när klicket kommer). Sen vidare bara med att hålla en sekund osv.. och ibland backar man och belönar ett tidigt steg - så han hela tiden tror att belöning kommer närsomhelst.

För om han vet att man får massa guld (om det nu är godis eller lek, bra som in i h... ska det vara i alla fall ;) ) för att sitta och hålla en apport vid dig, så är det inte helt osökt och tänka att man kan hämta saken sätta sig och få sitt guld.

Det tar lite tid och få in en apportering på detta sättet, men det blir stabilt och man har igen den i alla apporterings moment sen (spårpinnar, metallen osv). Faktum att jag övade mkt med spårapporter så gör det inte så mkt om de tuggar - så kan du belöna stabilitet i hållandet och glädje.

Sen finns det ju alltid olika skolor i allt, men jag tillhör dom som tycker att det är okej att kampa med en apportbock i en övergångsfas för att värdeladda den och göra momentet roligt. Fast hunden ska egentligen tänka byteshandel, apportbock = sin vikt i guld.

Och guuuuuuuud så roligt att ni kommit igång ordentligt med träningen. :D Kommer bli as bra... ozzy är hund med massa kapacitet!!!!

Ozzy sa...

Tack Helena för dina råd! Gud ska veta att vi verkligen behöver det... Jag har beställt en ipo-apportbock och spårapporter också så jag bara väntar på att få börja och jag ska försöka ditt sätt.

Hoppas allt är bra med er alla... träffas vi i september? Ni kommer väl?
Stora kramar från Ozzy och mig <3